Skægget er tilbage – og det skal lugte godt
I det meste af det sidste århundrede gav Hollywood os hårde, men glatbarberede mænd at ligne. I dag er omkring halvdelen af alle mænd tilbage til at bære en eller anden form for ansigtsbehåring og mener, at de ser bedre ud med det. Dette tal stiger til to ud af tre blandt mænd i alderen 25-34 år, også kaldet Millennials. Det er klart, at en så udbredt accept også tyder på en høj grad af godkendelse blandt kvinderne.
Skæg er helt sikkert in. Men som alle, der ikke har haft skæg i mere end et par uger, finder ud af, er der meget mere i det end blot at lade være med at barbere sig.
Gillette, der er bedst kendt for en glat barbering, hylder skægets tilbagevenden med et nyt mærke af skægplejeprodukter opkaldt efter virksomhedens grundlægger, King C. Gillette. Det er et spændende koncept, der uddyber det nostalgisk maskuline håndværk med ansigtspleje og bygger problemfrit op fra barbering med barberkniv til fuld skægpleje.
Alligevel skal det nye King C. Gillette-mærke (KCG), og især dets signaturduft, navigere i den overvejende unge skægbærende gruppe, for hvem maskulinitet er et bevægeligt mål. Udseende, mode, holdninger og seksualitet - ting, der engang definerede maskulinitet - er blevet betydeligt lempet. Er skæg overhovedet maskulint? Er mænd det? Hvad ER maskulint? Og hvad lugter det af?
Mesterparfumer Zerlina Dubois, der har skabt KCG-duften, giver os svar på disse og andre spørgsmål om mænd, skæg og hendes rolle i at give King C. Gillette-brandet liv.
Fra barberen til barbermaskinen på badeværelset
Mænd og skæg. Det har altid været mænd og jakkesæt, mænd og muskler eller mænd og legetøj. Hvornår blev mænd og ansigtshår en ting?
Mænd har båret skæg - lange, flydende skægnumre - i meget længere tid end de ikke har gjort det. Berømte og magtfulde mænd, selv guder, blev sjældent afbildet uden skæg. Historisk set har der været meget få virksomheder, der har taget mandlig pleje alvorligt. Gillette er et af dem. Det nye King C. Gillette-mærke, der er opkaldt efter virksomhedens grundlægger, er faktisk en tilbagevenden til begyndelsen af den moderne mandlige pleje af mænd. Hvilket sætter tingene i perspektiv. Med eller uden skæg - eller frisure i ansigtet - var det på King Camp Gillettes tid almindeligt, at mænd blev barberet og stylet af en barber. At barbere sit eget ansigt var bogstaveligt talt noget, man ikke ville prøve derhjemme. Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at den dobbeltskærende sikkerhedsbarbermaskine, som han først bragte på markedet, var skyld i, at så mange mænd endelig tog sagen i egen hånd, fra deres eget badeværelse!
Så nu vil Gillette omfavne skægget? Hvordan fungerer det?På samme måde som det altid har gjort. Forskning, test, forbedring, kontakt med forbrugerne. Da Procter & Gamble overtog Gillette, stod det næsten med det samme klart for os, at barberings- og skægplejeprodukter kunne drage stor nytte af vores ekspertise inden for hårbalsam, hudrensemidler og fugtighedscremer og især inden for parfume.
Den perfekte parfume til mænd med skæg
Parfume?
Ja. Lugt. Procter & Gamble er en af de få virksomheder inden for forbrugerprodukter, der ved, hvordan man skaber duftstoffer, der kan indgå problemfrit i de forskellige produkter, som er velafgrænsede under brug og forbliver effektive i lang tid under alle mulige forhold. Desuden har vi de interne muligheder - takket være vores House of Perfume - for at gøre dette med ret subtile formuleringer. Vi forsker og tester konstant for at forstå forbrugertrends og identificere tilsvarende dufte, der forbedrer en persons humør, udsigter og selvtillid.
Gillette har til gengæld lavet en enorm mængde forskning om hårsække i ansigtet, hårvækst, geometri, friktion osv. Fordi de har lagt ekstraordinært meget arbejde i design af barbermaskiner og barbergeler, der er designet til at give en stadig tættere og mere behagelig barberingsoplevelse - og skæg er kommet for at blive - bruger de naturligvis deres forståelse af mænds behov til at hjælpe. Selvfølgelig ønsker alle, at ansigtshår skal se godt ud og føles godt. Men nu skal det også lugte godt. En mands skæg er lige under hans næse. Og hvis han har planer om at kysse nogen, vil det også være lige under den pågældendes næse!
God pointe! Hvilket får mig til at tænke på... Ved fyre, hvad de lugter af? Jeg mener, ud over de åbenlyse lugte fra omklædningsrummet...
Det er let at generalisere, at mænd er mindre udstyret til at vide eller bekymre sig om, hvordan de lugter. Kvinder har en bedre lugtesans end mænd. Men det er også sandt, at når det gælder duft, har mænd ganske enkelt færre muligheder. Det havde mest af alt at gøre med forældede mandlige og kvindelige roller og forhold. Som følge heraf er vi blevet konditioneret til at acceptere, at kvinder på en eller anden måde skal lugte "bedre" end mænd. Selvfølgelig ønsker mænd at dufte godt for deres partner. Det vil deres partnere også gerne have, at de gør det! Pointen her er, tror jeg, at forventningerne tidligere var meget lavere over hele linjen, når det gjaldt, hvordan mænd faktisk lugtede, og hvor meget det betød.
Men det er ved at ændre sig. Mænds og kvinders roller har ændret sig i et stykke tid. Kvinder er professionelle pionerer, der lægger mange timer på kontoret. Mænd udtrykker følelser og tager sig af børneopdragelse. Tiltrækning af samme køn er åbenlyst. Mænd behøver ikke længere at lugte af Brut og Aqua Velva. Der findes mange flere unisex-dufte i dag. På grund af disse udvidede karakteristikker har mænd justeret deres opfattelse af, hvordan de skal se ud, lugte og opføre sig. Som følge heraf har deres pleje- og barberingsvaner udviklet sig.
Klar med alt til skægpleje og perfekt barbering
Billedet er ved at blive klart. Skæg er kommet for at blive, og det har åbnet døren for, at den gennemsnitlige fyr i langt højere grad end tidligere kan give sig i kast med personlig pleje. Nu lancerer Gillette et nyt mærke af skægplejeprodukter - en one-stop-butik for ansigtshår - opkaldt efter sin grundlægger. Skal vi bekymre os?
Ja, det synes jeg [griner]. King C. Gillette-mærket er Gillette i sin fineste form og udtrykker virksomhedens historie om innovation inden for barbermaskiner, barbering og skæg og dens begyndelse i Boston i 1901. Dette mærke handler om at nå tilbage til den tid, hvor barberingen blev afsluttet med håndlavede genstande og en veludviklet teknik. Når barberingen er udført korrekt, er der et element af luksus ved barberingen, som overføres til pleje og forkælelse af nutidens skæg. Mærket minder ikke kun om denne arv, men anvender det samme fokus på design og formulering af sine produkter. Det giver god mening, at det firma, der er ansvarlig for næsten alt, hvad der er at vide om barbering, ville forstå præcis, hvad der er involveret i at have førsteklasses skægvækst. King C. Gillette tilbyder mænd deres egen værktøjskasse af barberings-, trimnings- og skægplejeprodukter, som hver især har deres særlige formål og effektivitet. Og det kommer som et sæt! Hvad siger du til det maskuline? King C. Gillettes signaturduft sætter naturligvis prikken over i'et på hele pakken.
Bortset fra de historiske elementer og budskaberne vil jeg sige, at King C. Gillette-brandet er højdepunktet af moderne maskulin tiltrækningskraft - netop fordi det lægger så stor vægt på detaljerne i skægpleje og skægpleje og fremhæver vigtigheden af en duft, der er subtil, sexet, bred og kan ejes af mænd.